-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)
-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:42009 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:21

شخصيتهاي بزرگي كه براي حفظ عقايد شيعه زحمات بسياري متحمل شدهاند چه كساني هستند؟
در آغاز غيبت كبري –329ق- عالمان شيعي احساس كردند كه براي حفظ عقايد شيعه و رفع هر نوع تهمت، لازم است كه عقايد مزبور به صورت رساله هاي موجز نوشته و منتشر گردد. از اين روي شخصيتهاي بزرگواري در اين راه نوشته هاي موجزي نگاشته و به جهان اسلام عرضه داشته اند، مانند:
1.صدوق (306-381) رساله اي به نام « عقايد الاماميه ».
2.سيد مرتضي (264 ـ 355) رساله اي به نام «جمل العلم و العمل».
3.شيخ طوسي (385-460) رساله اي به نام «عقايد الاماميه».
4.شيخ كراجكي ( 449-…) رساله اي به نام «البيان عن جمل اعتقاد اهل الايمان ».
5.نجم الدين محقق حلي (601-672) رساله اي موجز به نام « الماتعيه » در عقايد دارد كه متن آن در مجله تخصصي علم كلام به شماره دوم سال 1371 چاپ گرديده، سپس بصورت مستقل نيز منتشر شده است.
6.علامه حلي (648-726 هـ .) پس از خلاصه كردن كتاب « مصباح المجتهد » شيخ طوسي در ده باب، احساس كرد كه اين كتاب دعا، بايد همراه با بابي به نام عقايد باشد. لذا فوراً باب يازدهمي بر آن افزود و طي آن عقايد شيعه را با استدلال اجمالي به رشته تحرير در آورد. بر اين كتاب كه بنام: «باب حادي عشر» معروف بوده و شايد از دو برگ تجاوز نمي كند، شروح و تعليقه هاي فراواني نوشته شده است.
7.فخر المحققين (771) به پيروي از گذشتگان رساله اي به نام « ارشاد المسترشدين » در عقايد اماميه دارد كه در مجله تخصصي علم كلام به شماره يكم، سال 1372 منتشر گرديده است.
عمل علامه حلي و ديگر دانشمندان شيعي نشان دهنده اين است كه آنان پيوسته مي كوشيده اند عقايد شيعه از كاستي و فزوني در امان بماند.
آنچه اين بزرگان نگاشته اند، يا محصول برداشت آنان از كتاب و سنت، و يا براهيني عقلي بوده است. از اين جهت، در كليات عقايد و اصول متفق بوده و اگر اختلافي هم باشد در مسائل كلامي است كه دوگانگي در آن مايه زيان نيست.

: آية الله جعفر سبحاني
سيماي فرزانگان ج 2

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.